Warszawa

„Odłącz się – Połącz się” – JumpWorld Warszawa i JumpWorld Radom partnerami kampanii

Nasze parki trampolin zostały partnerami Ogólnopolskiej Kampanii społecznej „Odłącz się – Połącz się”. Dołączyliśmy do niej, ponieważ niezmiernie ważne i istotne jest dla nas zdrowie i rozwój dzieci, które to stanowią największą grupę naszych klientów oraz wspieranie rodziców i opiekunów w świadomym podejmowaniu najlepszych decyzji związanych z wychowaniem swoich pociech. Tym bardziej teraz, będąc świadkami dramatycznych wydarzeń, nasze dzieci wyjątkowo potrzebują uważnych dorosłych, wspierających strategii i ochrony przed niebezpiecznymi treściami w internecie.

Przy okazji możemy zaznaczyć, że nasze parki trampolin są doskonałym środkiem do odwrócenia uwagi dzieci od ekranów, alternatywą dla czasu spędzanego przed smartfonem, komputerem czy tabletem i, co również niezwykle ważne, zadbania o ich aktywność fizyczną, a co za tym idzie – także zdrowie.

Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z opisem kampanii, który znajduje się poniżej oraz na jej stronę www skierowaną do rodziców/opiekunów i nauczycieli: www.odlaczsie-polaczsie.pl i przyłączenia się do akcji.

Ruszył program edukacyjny Re@lnie Odpowiedzialni otwierający I Etap Ogólnopolskiej Kampanii społecznej “Odłącz się – Połącz się”.

Pomysł na Kampanię „Odłącz się – Połącz się” zrodził się z inicjatywy Stowarzyszenia Strefa Wsparcia. Głównym powodem podjęcia działań, jest głęboka, społeczna potrzeba profesjonalnego wsparcia rodziców w temacie nadużywania i niewłaściwego korzystania z urządzeń ekranowych i współczesnej technologii przez dzieci.

Gdyż:

  • 70% dzieci w wieku przedszkolnym systematycznie korzysta z tabletów lub smartfonów (Millward Brown dla FDN, 2015).
  • 26% dzieci do 6 roku życia posiada własne urządzenia mobilne (raport 2015 „Korzystanie z urządzeń mobilnych przez małe dzieci w Polsce”).
  • 60% rodziców, udostępnia dzieciom tablet lub smartfon, żeby zająć się swoimi sprawami (Millward Brown dla FDN, 2015).
  • 8% pięciolatków ma swój własny tablet (Raport Urzędu Komunikacji Elektronicznej 2019r).

To tylko niektóre spośród wielu niepokojących statystyk i danych. Zarówno z doświadczenia, jak i z badań jasno wynika, że nadużywanie urządzeń ekranowych przez małe dzieci jest bezpośrednim zagrożeniem dla ich rozwoju – tak w sferze emocjonalnej, umysłowej, społecznej, fizycznej jak i poznawczej.

Jako że w okresie wczesnego dzieciństwa najsilniejsze oddziaływanie na własne dzieci mają rodzice, to właśnie ich rola jest kluczowa.

Dlatego celem Kampanii „Odłącz się – Połącz się” jest dotarcie do jak największej liczby rodziców, nauczycieli i opiekunów dzieci, używając wszelkich możliwych kanałów komunikacji takich jak: internet i media społecznościowe, radio i telewizja, zapewniając im dostęp do bezpłatnej, rzetelnej wiedzy oraz niezbędnych narzędzi.

Biorąc pod uwagę dostępne wyniki badań, opinie ekspertów oraz wieloletnie doświadczenie Stowarzyszenia Strefa Wsparcia w prowadzeniu programów profilaktycznych z tego obszaru, pewne jest, że działania powinny być prowadzone na szeroką skalę i takie oddziaływanie zapewnia Ogólnopolska Kampania społeczna.

Kampania podzielona będzie na cztery segmenty, tak, by każdy w swobodny i intuicyjny sposób nabywał wiedzę wraz z jej rozwojem.

Uśpij ekrany…

  • …Obudź świadomość (marzec ‘22)
  • …Obudź relację (kwiecień ‘22)
  • …Obudź wyobraźnię (maj ’22)
  • …Obudź aktywność (czerwiec-sierpień ‘22)

Organizator Kampanii – Stowarzyszenie Strefa Wsparcia – to organizacja pozarządowa wspierająca rodziców i nauczycieli. Od 5 lat tworzy programy profilaktyczne, by chronić dzieci przed e-uzależnieniami (finansowane przez Ministerstwo Zdrowia). Specjaliści ze stowarzyszenia jasno stwierdzają, że dziś – zarówno w okresie pandemii – jak i w kontekście informacji płynących z ogarniętej wojną Ukrainy, gdy wszyscy jesteśmy pod wpływem informacyjnego szumu oraz rozchwianych emocji, jak nigdy dotąd potrzebujemy wiedzy i zmiany postaw społecznych by uchronić dzieci przed skutkami negatywnego oddziaływania technologii cyfrowej.

“Aby wyjaśnić kwestię nadużywania urządzeń ekranowych przez dzieciaki, należy w pierwszej kolejności wspomnieć, że mówimy o zbyt długim przebywaniu przed ekranem zawsze w kontekście wieku dziecka. Jeśli rozpatrujemy przypadek naprawdę malutkiego dziecka, np. rocznego, półtorarocznego to tu zbyt długo to będzie pół godziny/godzina dziennie. Gdy mówimy o takich maluszkach, to rekomenduje się by dostęp do ekranów był naprawdę incydentalny. Każde intencjonalne “sadzanie” takiego maluszka przed ekranem jest nadużywaniem i działa niekorzystnie.”  – mówi Karolina Józefowicz, psycholog dziecięcy, prezes Stowarzyszenia Strefa Wsparcia I współtwórczyni Kampanii.

“Żyjemy w trudnej rzeczywistości. Z jednej strony mocno angażującej życie zawodowe, z drugiej pochłaniające życie rodzicielskie. Okres pandemii mocno zweryfikował nasze zdolności i uwydatnił problemy z jakimi przychodzi nam się zmagać w relacji rodzic-dziecko. Tym bardziej potrzebujemy wsparcia i pomocy w zakresie wiedzy i narzędzi, które pomogą nam chronić swoje dzieci i zapewnić im możliwie najlepszy rozwój. Rodzic potrzebuje harmonii i poczucia bezpieczeństwa równie mocno jak dziecko.” – dodaje.

Patronem merytorycznym Kampanii jest Instytut Matki i Dziecka oraz portal epozytywnaopinia.pl. Kampania została objęta również patronatem NASK (Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa – Państwowy Instytut Badawczy) oraz Centrum Nauki Experyment z Gdyni.

Inicjatywę w szeroki sposób wspiera odpowiedzialny biznes oraz media i wiele osób dobrej woli. Sercem Kampanii jest cyfrowa platforma dla rodziców i nauczycieli pod adresem www.odlaczsie-polaczsie.pl To właśnie tam rodzice mają szeroki i bezpłatny dostęp do bardzo interesujących materiałów przewidzianych dla osób preferujących różną formę odbioru.

W trakcie trwania Kampanii, platforma regularnie będzie zasilana nowymi materiałami wideo, podcastami, materiałami tekstowymi, infografikami, czy pomysłami na alternatywy dla ekranów etc. Dlatego warto, by rodzic, czy nauczyciel często zaglądali na platformę oraz śledzili profil Facebook Kampanii, facebook.com/odlaczsiepolaczsie, aby być na bieżąco z nowościami.

Jednym z filarów Kampanii jest program „RE@LNIE ODPOWIEDZIALNI”.

To profilaktyczny program edukacyjny, którego działania skierowane są do przedszkoli i szkół (klasy I-III) w ramach którego nauczyciele otrzymają bezpłatne wsparcie merytoryczne w zakresie problemu nadużywania urządzeń ekranowych przez najmłodszych.

Program rozpoczął się 1 marca konferencją on-line, pod wiele mówiącą nazwą „Start Programu Re@lnie Odpowiedzialni”. Transmisja na żywo była nadawana z Centralnego Domu Technologii do setek szkół i przedszkoli, które zgłosiły swój udział w Programie.

Prelegentami konferencji byli: Karolina Józefowicz – psycholog, Prezes Stowarzyszenia Strefa Wsparcia, Anna Borkowska – psycholog, ekspert NASK; Karla Orban – psycholog; Krzysztof Chojecki – nauczyciel, współtwórca kanału Pi-Stacja Matematyka; Zbigniew Bujak – specjalista ds. dydaktyki Centralnego Domu Technologii; Anna Wilczyńska – logopeda, terapeuta oraz Aleksandra Charęzińska – terapeuta integracji sensorycznej. Podczas transmisji opowiedzieli o planowanych działaniach, merytoryce oraz odpowiadali na pytania uczestników.

“Jesteśmy naprawdę szczęśliwi widząc żywe zainteresowanie kadry nauczycielskiej szkół i przedszkoli. To poruszające i budujące, obserwować pasję i chęć nabycia wiedzy u osób, które na co dzień zajmują się naszymi dziećmi.” – mówi Małgorzata Kozicka, koordynator Programu Re@lnie Odpowiedzialni.

Przez najbliższe półrocze dzięki Kampanii:

  • nauczyciele i rodzice skorzystają z e-platformy www.odlaczsie-polaczsie.pl,
  • emitowany będzie spot radiowy i telewizyjny.
  • zorganizowane zostaną eventy (pierwszy w Farmie Iluzji już 7 maja br. www.farmailiuzji.pl)
  • nauczyciele placówek, które dołączyły do programu Re@lnie Odpowiedzialni wezmą udział w dwóch konferencjach, otrzymają materiały w formie e-book’a, kart prac z uczniami, otrzymają dostęp do webinarów i podcastów tworzonych we współpracy z najlepszymi specjalistami w dziedzinie
  • zostanie zorganizowany webinar dla rodziców
  • promowane będą konkursy dla szkół i rodziców z atrakcyjnymi nagrodami

Kampanii Odłącz się – Połącz się partnerują marki – Jura Park Bałtów, Krasiejów i Solec Kujawski, Thalgo, Farma Iluzji, Centralny Dom Technologii, firma St Majewski właściciel marki Bambino, marka Alilo, Jump World Warszawa, Muduko oraz firma Paper Link.

“To wspaniałe, że dobro przyszłości naszego społeczeństwa, czyli naszych dzieci, leży na sercu tylu wspaniałomyślnym ludziom ze świata biznesu. Jako stowarzyszenie jesteśmy im ogromnie wdzięczni za wsparcie i pełni uznania za wysoką świadomość problemu i zagrożeń. To firmy Re@lnie Odpowiedzialne” – mówi Patricia Michalska, współtwórczyni Kampanii i jej koordynator. “Daje nam to ogromną nadzieję na powodzenie – czyli w rezultacie dostrzeżenie zagrożeń i zmianę postaw społecznych w tym zakresie” – dodaje.

<< Wróć do strony głównej